Wszyscy trzęsą porami, bo kary są znaczne i dotkliwe: 20mln Euro lub 4% obrotu rocznego. Tylko dla tego, że źle będziemy obchodzić się z danymi naszych klientów, kontrahentów, …
Co to znaczy źle?? Wbrew ich woli, czyli jak udostępnimy „za kasę” ich dane innym firmą, a tamte zaczną wydzwaniać i namawiać do czegoś, wtedy możemy mieć problem, jak ktoś dojdzie, że od nas dane wypłynęły, a my nie będziemy w stanie udowodnić, że tak mogliśmy zrobić, bo klient nie wyraził wyraźnej zgody na przetwarzanie i dysponowanie jego danymi.
Tyle w temacie, nic raczej się nie zmieni, bo jak chcemy dalej funkcjonować w sieci, to nasze dane krążą w niej, a jak zaczniemy je wymazywać, odmawiać zgód, to z jednej strony będziemy mieć spokój, a z drugiej może to nam trochę utrudnić życie.
Plusy??
W moim przypadku 80-90% wszystkich przychodzących maili trafi od razu z automatu do kosza. Skąd mają mój mail?? Szkoda mi czasu, aby tego dochodzić, wciągać w to UE i nasz Parlament, który i tak ma dużo roboty, że po nocach muszą pracować i to za 20% mniej, o ile sobie „obetną”.
W drugim przypadku, jak dzwonią z promocją lub zapraszają na „niezobowiązujące spotkanie”, na którym mam otrzymać atrakcyjny prezent, od razu mówię, że nie ma mnie w okolicach NT, ponieważ przebywam na kontrakcie w Afryce. Albo że to nie mój telefon, kradziony. Od razu koniec rozmowy. Po czym blokuje numer w telefonie i mam swoje takie RODO.
Firma kazała mi, w ramach RODO, zapoznać się z prezentacją nt. danych osobowych w nowej odsłonie i uzupełnić test 5 pytań, gdzie żeby go zaliczyć trzeba min 4 dobre odpowiedzi udzielić. Limitu podejść nie ma, do skutku. To dobrze, można powalczyć. Ale nie poinformowali, że pula pytań jest większa, a test za każdym razem ma inny zestaw pytań. Zorientowałem się dopiero na drugim podejściu. Za 5-tym razem osiągnąłem maxa, a w 4 próbach 3-czki nie mogłem przejść, dobrze ze odpowiedzi sobie można było zapisać i zobaczyć, gdzie robiło się błędy.
Podobno najlepsi zawodnicy nawet do 20 prób dochodzili, nie miałem zamiaru aż tyle czasu poświęcić i brać udział w tej nierównej rywalizacji.
Tak czy inaczej, dostosowałem stronę do wymogów RODO, opisałem w jakim celu dane są gromadzone i wykorzystywane, a osoba, która chce coś kupić, trudno, musi je podać, tak, aby paczka mogła dojść na miejsce. Nawet Paczkomaty wymagają, aby podać min. mail i nr telefonu.
Po 25 maja jest sobota i niedziela handlowa. Może świat nie zginie!!